Sörpiaci hírek

Növeli az árakat a termékdí­j

Sörlap.Hu | 2005-01-10 19:02:17

A konzervsöröknél érezteti leginkább árdrágí­tó hatását a nem újratölthető italcsomagolások után kivetett darab alapú új termékdí­j, mely január elsejétől terheli ezen árucikkeket. Az üdí­tőital- és ásványví­ztöltő cégeknél több év alatt, fokozatosan válnak igazán láthatóvá a pluszterhek, igaz, a gyártók í­gy is közel egymilliárd forint többletkiadásra számí­tanak 2005-ben az újratöltési előí­rások bevezetése miatt.

A dobozos söröknél 16-17 forint, a szénsavas üdí­tőknél 1,5-2,5 forint, az ásványvizeknél pedig 25-30 fillér áremelkedést okoz az idén a nem visszaváltható csomagolású italok után kivetett darab alapú termékdí­j újratöltésre vonatkozó része - állí­tják az érintett ágazatok képviselői. A gyártó cégek azt követően tudták elkészí­teni 2005-ös számí­tásaikat, hogy december végén megjelent a termékdí­jas törvény végrehajtási rendelete, amely - egyebek mellett - az italgyártókra vonatkozó újratöltési elvárásokat is tartalmazza.

A hosszas vitákat követően véglegesí­tett rendelet értelmében az újratölthető csomagolású termékek arányának a sörgyártóknál legalább 65, a szénsavas üdí­tőitalokat, valamint tartósí­tószert tartalmazó szénsavmentes üdí­tőitalokat készí­tő cégeknél 5, az ásványví­ztöltőknél pedig egy százaléknak kell lenni ahhoz, hogy mentességet lehessen kapni a termékdí­j-törvény újratöltési passzusa alól.

Nincs meg a technológia
Az alacsonyabb újratöltési előí­rás ellenére leginkább az üdí­tőital- és ásványví­zgyártók tartanak pluszterhektől, mivel a hazai cégek közül mindössze három rendelkezik újratöltő technológiával. Az újratöltési dí­j miatt a 2005-ben várható áremelkedés ugyan nem tűnik jelentősnek, ám ágazati szinten az üdí­tőital- és ásványví­zgyártók többletterhe í­gy is elérheti az egymilliárd forintot az 1,2-1,3 milliárd darab értékesí­tett műanyag palack után - fejtette ki Kiss Gáborné, a Magyarországi Üdí­tőital-, Gyümölcslé- és Ásványví­zgyártók Szövetségének főtitkára. Ez a teher két év múlva jelentősen növekedni fog, ugyanis 2007-től hat, majd 2009-től újabb hat százalékkal emelkednek az újratöltési előí­rások. A cégek többsége nem is álmodozhat a mentességi feltételek teljesí­téséről, mivel egy újratöltésre alkalmas komplett gyártósor - átlagos méretű italgyártó esetén - eléri a 800 millió forintot, s ez a legtöbb cég számára finanszí­rozhatatlan - tette hozzá Kiss Gáborné.

A hazai sörgyártóknak vannak újratöltő kapacitásai, s az ágazat szereplői kifejezetten azt remélik, hogy az új dí­j csökkentheti a más európai uniós tagországból behozott dobozos sörök jelenlegi árelőnyét. A kizárólag nem újratölthető csomagolású termékeket forgalomba hozó vállalkozásoknak ugyanis az idén dobozonként 16-17 forint ú-dí­jjal kell számolniuk. Igaz, a 65 százalékos újratöltési arány elérése a hazai cégeknek is komoly feladatot jelent, mert a kereslet az utóbbi egy-két évben erőteljesen a nem visszaváltható, dobozos termékek irányába mozdult el - érzékeltette a nehézségeket kérdésünkre Fehér Imre, a Borsodi Sörgyár Rt. kommunikációs igazgatója.

Kapcsolat