Sörpiaci hírek

Az InBev 8,9%-os organikus EBITDA növekedést jelent be

Sörlap.Hu | 2005-03-05 12:02:59

Az InBev vezérigazgatója, John Brock elmondta: "A 2004-es év eredményei jelzik, hogy új vállalatunk határozottan jó irányba halad a fenntartható organikus volumen- és nyereségnövekedés, valamint az EBITDA hányad bővülése felé 2005-ben és azon túl. A számok az InBev erős teljesí­tményét mutatják, és jelzik a jövőbe vetett bizalmunkat. Örülök, hogy máris mutatkoznak az Interbrew és az AmBev összevonásának gyümölcsei, és bizakodva várom vezető világmárkáink, a Stella Artois, a Brahma és a Beck's további sikereit."

Fő pontok

  • 3,3%-os organikus volumennövekedés, a világ sörpiaci növekedésének duplája
  • 4,3%-os organikus nettó forgalomnövekedés, valamint 11,5%-os organikus EBIT növekedés
  • A vezető világmárkák, a Stella Artois® és a Beck’s®, összesen csaknem 5%-os növekedést értek el világszinten
  • A teljes világméretű volumennövekedés (az AmBev négy hónapját is beszámí­tva) 57%
  • A javasolt osztalék: részvényenként 0,39 euró, 8,3%-kal több mint a 2003-as év osztaléka, annak ellenére, hogy 2004 év végére 33,3%-kal nőtt a forgalomban lévő részvények száma

    A teljesí­tmény alakulása az egyes térségekben

    Nyugat-Európa
    2004 komoly kihí­vásokat hozott Nyugat-Európában, számos piacon volumencsökkenés jelentkezett. Az egyes országokra lebontva az InBev vegyes piaci teljesí­tményt ért el: kissé csökkent a piaci részesedése Nagy Britanniában és Németországban, miközben más piacokon megtartotta a korábban megszerzett részesedését, illetve egyes helyeken növelni is tudta.

    A brit stratégia a prémium termékkategóriára és árképzésre összpontosí­tott, kevésbé a volumennövekedésre, ami a Stella Artois® 2,6%-os volumencsökkenéséhez vezetett. Bár a Tennent’s® Lager 1.6%-os volumencsökkenést mutatott, ezt a skót piac 2,1%-os szűkülése mellett teljesí­tette, vagyis tulajdonképpen nőtt a piaci részesedése. A Castlemaine XXXX® viszont csaknem 11%-os volumennövekedést produkált.

    Németországban a Beck’s® 11,2%-os volumennövekedést ért el, miközben a Hasseröder® csökkenése egy árkorrekciót követően 7,0%-osra mérséklődött. A német csapat figyelme az új üzemek minél gyorsabb és hatékonyabb integrálására összpontosult.

    Belgiumban töretlen maradt a Jupiler® piaci teljesí­tménye. Az InBev működése által érintett egyéb Nyugat-európai piacokon nyújtott teljesí­tmény nagyjából a hazai piacon megfigyelhető általános fejleményekkel összhangban alakult.

    A nehéz kereskedelmi körülmények dacára organikus EBITDA hányadunk 10 bázisponttal nőtt a térségben.

    Közép- és Kelet-Európa
    A jó 12,1%-os organikus volumennövekedés forrása főként Kelet-Európa volt, ez valamivel alacsonyabb organikus EBITDA (11,7%) és EBIT (8,7%) növekedést eredményezett. Az ok a számos Közép-Európai ország piacán tapasztalható nehézségekben keresendő, Magyarországon például az olcsó német import dobozos sörök, Horvátországban pedig a sörpiac általános szűkülése érdemel emlí­tést.

    Közép-Európában az organikus volumennövekedés 2,5%-os, Kelet-Európában pedig 18,3%-os volt. A Beck’s® és a Stella Artois® sikere összesen 200.000 hektoliter volumennövekedést eredményezett.

    Oroszországban csaknem 11%-kal bővült a piac, miközben a Sun Interbrew belföldi sörvolumene csaknem 20%-kal nőtt. A világmárkák 66%-kal fejlődtek, a hazai prémium márka, a Sibirskaya Korona® pedig ugyancsak kiemelkedően, 37,9%-kal bővült.

    Az ukrán piac 14,3%-kal bővült, mí­g a Sun Interbrew növekedése 18,3%-ot ért el. Immár ötödik éve a Chernigivske® a sztár, ezúttal 33,5%-os bővülést produkált. Az InBev mindkét országban rekord nagyságú piaci részesedéssel zárta az évet: Oroszországban 15,6%-ot, Ukrajnában 35,5%-ot ért el.

    Részben a kelet-európai maláta- és palackhiányok miatt azonban az organikus EBITDA hányad 140 bázisponttal csökkent. Ugyancsak kedvezőtlen hatást eredményeztek az InBev megnövekedett logisztikai költségei, különösen Oroszországban, mivel ott a termékeket igen nagy távolságokra kell szállí­tani.

    Észak-Amerika
    Az InBev kiváló eredményeket ért el az észak-amerikai térségben. A 3%-os organikus volumennövekedés 17,4%-os organikus EBITDA növekedéssel járt.

    A kiváló teljesí­tmény mögött az USA piaci bővülése, az általános ár/választék javulás, valamint a csökkenő önköltség állt. 2004. decemberében újabb 6%-os létszámleépí­tést hajtottunk végre Kanadában, ez idén tovább javí­tja a hatékonyságunkat.

    A kanadai piac 1,3%-kal bővült, ez elsősorban a prémium és a gazdaságos (value) szegmens növekedésének köszönhető. A Carlsberg-gel kötött licencszerződés megszűnése stabil volument és kissé alacsonyabb piaci részesedést eredményezett.

    Az InBev USA mérete 4,4%-kal csökkent, miközben az importja 4,2%-kal nőtt. A Stella Artois® 50%-kal bővült; mí­g a többi belga márka 43%-os növekedést ért el. A Beck’s® bővülése 5,2%-ot ért el, a Bass® pedig csak -5.7%-kal csökkent, mí­g 2003-ban -14.2%-kal. A mexikói márkák növekedése 10%-ra rúgott, a kanadai termékcsalád pedig -2.5%-os csökkenést mutatott.

    Az észak-amerikai organikus EBITDA hányad 230 bázisponttal nőtt.

    Közép- és Dél-Amerika
    Brazí­liában az AmBev a 2003 novemberi 62,5%-os mélypontról indulva 2004 december végére már 68,1%-ra tornázta fel piaci részesedését.

    Az AmBev kiváló 2004-es eredményeit mi sem mutatja jobban, mint hogy a belföldi sör üzletág EBITDA hányada 110 bázisponttal, 42%-ra nőtt - dacára az 55 millió eurós kereskedelmi többletköltségnek. A szénsavas üdí­tőitalok EBITDA hányada 29,3%-ra nőtt, ez részben a sör és üdí­tő forgalmazás/disztribúció hatékonyabb integrálásának, részben pedig a kedvezőbb árképzésnek és költségcsökkentésnek tudható be.

    A többi közép- és dél-amerikai ország közül várakozáson felüli teljesí­tményével kiemelkedik Venezuela, Paraguay és Bolí­via.

    Az ázsia - csendes-óceáni térség
    Az ázsia - csendes-óceáni térség összvolumene a kí­nai vállalatfelvásárlások miatt több mint duplájára nőtt tavaly. Az alacsonyabb átlagárak miatt a felvásárlások csak szerény pénzügyi kihatással jártak. A térségben elért organikus növekedés fő forrása Kí­na volt.

    A 2004-ben elért jelentős volumenek után a teljes kí­nai kapacitás 30 millió hektoliter. Az újonnan felvásárolt sörgyár várakozáson felül teljesí­tett, a meglévő kí­nai üzemet is figyelembe véve kedvezőbbé vált a választék, ez pedig a nettó organikus forgalom növekedését hozta magával.

    Dél-Koreában a Cass® (6,5%-os) volumennövekedése nem tudta ellensúlyozni az OB® (11.7%-os) csökkenését. Az InBev teljes piaci részesedése 1,3%-kal, 41%-ra esett vissza. A Q Pack® májusi, 7,9%-os áremelkedése összességében kedvezőbbé tette a választékot.

    A malátahiány és az ebből eredő áremelkedések ellenére az ázsia - csendes-óceáni térség EBITDA hányada 100 bázisponttal javult.

    Pénzügyi mutatók
    A nettó finanszí­rozási költségek 29%-kal növekedtek, amibe nem számí­t bele az EBITDA-ra ható egyszeri nettó 213 millió euró bevétel, illetve az EBIT szempontjából 59 millió euró egyszeri hatás. Ez főként a magasabb kamatkifizetéseknek, valamint a további 840 millió eurós hitelfelvételnek tudható be. A 7,5-szeres készpénz-kamatfedezeti mutató egészséges pénzügyi helyzetet tükröz.

  • Kapcsolat