Jártunkban, keltünkben

A magyar sörpiac 2006-ban

Sörlap.Hu | 2007-06-12 10:16:42

A Magyar Sörgyártók Szövetsége 2007. június 5-én tartotta a magyarországi sörgyárak /természetesen a Sörszövetségbe tartozó gyárak/ 2006-os eredményeit összegző sajtótájékoztatóját a budapesti Vendéglátóipari Múzeumban.

A meghívón három téma szerepelt aznap délelőttre: a magyar söripar 2006-os eredményei, a söripar társadalmi felelősségvállalása valamint a Magyar Sörgyártók Szövetségének 2006-os és 2007-es rendezvényei, kampányai. Sivó Imre elnökön kívül megjelent a Magyar Sörszövetségbe tartozó négy nagy sörgyár vezető személyisége is, így Derek Hopkins a Borsodi Sörgyárak Zrt. vezérigazgatója, Benedek László a Heineken Hungária Nyrt. értékesítési igazgatója, Hector Grosabel a Dreher Sörgyárak Zrt. elnök vezérigazgatója és Csengő András a Pécsi Sörfőzde Zrt. ügyvezető igazgatója.

A megadott programnak megfelelően elsőként a söripar 2006-os eredményeinek bemutatására került sor /sör/. Sivó Imre, a Sörszövetség elnöke ismertette a száraz adatokat /sokan ki is tikadtak, s alig várták a prezentáció végét a hűsítő söritalokkal/. A söripar eladásai 2006-ban 5,6 százalékos növekedést mutattak az előző évhez képest. Ez jó, szerencsére. Ilyet nem sok iparág tudott produkálni Magyarországon, főleg az élelmiszeriparon belül. Szerenécsre lassan kezdjük elfeledni az olcsó dobozos import löttyöket is /ha valaki visszaemlékszik, 2004 volt a mélypont/. A több mint hétmillió hektoliter eladott sör 68%-a hagyományos, standard lager volt, növekedett a prémium kategória részaránya, így közel 1,5 hektoliter /20%/ fogyott ezekből a minőségi termékekből. Érdekes megjegyezni, hogy a specialitások részaránya és mennyisége is nőtt, 853000 hektolitert /12%/ vásároltak és gurítottak le honfitársaink a torkukon. Ebbe a kategóriába tartoznak a hazánkban forgalmazott búzasörök és apátsági sörök például.

2006-ban a magyarországi sörfogyaztás 70 liter/fő volt, ami bizony meglehetősen szerény teljesítmény Európa sörnemzeteihez képest. Ez persze nem baj, hiszen a sörös kultúrának nem elsősorban a mennyiség a mérőfoka. Viszonyításképpen azért nem árt megjegyezni, ha eseleg más nemzetek 150-180 literes fogyasztását halljuk majd. Lássuk azonban milyen trendek érvényesültek az elmúlt évben! A fogyasztás szerkezetében továbbra is az olcsó, árérzékeny szegmens növekedése dominál - magyarul sör vásárlásakor a lakosság nagyrésze az árból indul ki. Ez pedig hosszú távon a valódi minőség és a különlegességek eltűnéséhez vezethet. Csökkent az alkoholmentes sörök értékesítése annak ellenére, hogy a magyarországi sörgyárak kínálata kielégítő. Szintén tovább csökkent az export és import jelentősége. Ami viszont komoly probléma, hogy az értékesítés üteménél gyorsabban nőnek a söripar anyag jellegű költségei. Míg az értékesítés 5,6 százalékkal nőtt az előző évhez képest, addig közel 20 százalékkal többet fordított a söripar csomagolóanyagokra, és több mint 20 százalékkal nőttek az energiaköltségek. Lám-lám a politika és a megszorítások ide is beférkőznek. Csak érdekességképpen: a söripar 5,6 százalékos növekedése a költségvetésnek 18 százalékos bevétel-növekedést eredményezett! S hogy miért volt nehéz a tavalyi év mégis? Íme a hivatalos indoklás: a jövedéki adó 20, majd 7%-os emelését a fogyasztói árakban nem lehetett érvényesíteni. Az anyag és energia árak növekedését hatékonyság növeléssel kellett ellensúlyozni. A fogyasztás szerkezete és tendenciái nem segítették a piaci szereplőket, akik között között éles verseny, árharc dúl.

Miután megtörtént a számszerű értékelés, következett a Sörszövetség 2006-os programjainak ismertetése. Mint ismeretes, a Magyar Sörgyártók Szövetsége többek közt azt a célt tűzte ki maga elé, hogy mindent megtesz a magyarországi sörös kultúra népszerűsítéséért, támogatásáért. Ennek jegyében a következő programokat, kampányokat indította tavaly: JÓFEJ kampány az ittas vezetés ellen, korhatáron aluli fiatalok kiszolgálása elleni figyelmeztető feliratok kihelyezése, a tagok reklám- és marketingkommunikációját szabályozó kódex elfogadása és betartása, "Sörözni jó" fotópályázat, véradás a Magyar Vöröskereszttel és az Országos Vérellátó Szolgálattal közösen a karácsonyi ünnepek előtt az ország négy nagyvárosában. Hogy ezek mennyire szólnak a sörkultúráról mindenki döntse el maga.

2007-ben az ígéretek szerint tovább erősödik a Sörszövetség társadalmi szerepvállalása, folytatódnak az eddigi kampányok, sőt új programok is megjelennek. Miután már június van, s lassan eltelt az év fele, ennek a bejelentése picit későinek tűnhet. Mindenesetre nézzük az idei terveket: a söripar először rendezi meg idén a sörkultúra napját, a Szent Arnold napot. Erről hamarosan bővebben is beszámolunk majd, egyelőre legyen elég annyi, hogy egy napra Budapesten valóban középpontba kerül a sör. Kiterjesztjésre kerül a Jófej kampány, folytatódnak a már bevált akciók, úgyismint a "Sörözni jó" fotópályázat valamint az országos véradás. Ezeken túl a Sörszövetség a kormánnyal együttműködik a környezetvédelmi termékdíj-rendszer újraszabályozásában, s erőteljes lobbiba kezd, hogy a söripar adóztatása ne növekedjen.

Napirendi pontok, témák kipipálva. A közel másfél órás sajtótájékoztató mi mással is végződhetett volna, mint az alaposan kiszáradt tokok portalanításával. Természetesen a Sörszövetség söreivel...

Kapcsolat