Sörpiaci hírek

Az Inbevé lehet az AB

Sörlap.Hu | 2008-06-17 07:01:05

Hosszú hezitálás után végre hivatalos ajánlatot tett a belga Inbev az amerikai piac vezető sörgyártójára, az Anheuser-Buschra (AB).

Az Inbev számára 46,3 milliárd dollárt is megér, hogy növelje pozícióját a hatalmas észak-amerikai sörpiacon, ahol jelenleg csupán egyszázalékos a részesedése. A készpénzes ajánlat 65 dolláros részvényenkénti árat takar, s a szerdai záróárhoz képest 11 százalékos prémiumot tartalmaz. A bejelentésre a Budweiserről ismert AB részvényárfolyama 7,5 százalékot erősödött New Yorkban, elérve a 62,8 dollárt.

Az emelkedésnek az is tápot adott, hogy az AB vezérkara jelezte: alaposan kiértékelik az ajánlatot, tehát azonnali visszautasításról szó sincs, mint a hasonló volumenű, de kútba esett Microsoft-Yahoo felvásárlási ügylet esetében. Sőt: az egyik fő tulajdonos, az egymilliárd dollárnyi AB-részvénnyel rendelkező Yacktman vagyonkezelő cég elnöke úgy nyilatkozott a Bloombergnek, hogy az ár a maga nemében "lenyűgöző". Donald Yacktman szerint az üzlet meghiúsítása legfeljebb a cégalapító Busch familiának állhat érdekében, hiszen ezzel a 132 éves egykori családi vállalkozás végérvényesen nyílt részvénytársasággá válna az August Busch igazgatta AB. A másik fő részvényes, Warren Buffet multimilliárdos Berkshire Hathaway nevű befektetési holdingja egyelőre nem kommentálja az ajánlatot.

Az eufória azért Amerikában sem általános. Sokan aggódnak amiatt, hogy a két cég eltérő üzletfilozófiáját hogyan lehet összecsiszolni. A klasszikus disztribútori hálózatára, bőkezű marketingkampányokra építő AB és a cégvásárlási stratégiáját a drasztikus költségcsökkentésre építő Inbev között hamar kiéleződhetnek az ellentétek. Az Egyesült Államokban emlékeztetnek arra, hogy ahová az Inbev betette a lábát, ott gyárbezárások, tömeges leépítések kísérték útját. Igaz, Carlos Brito vezérigazgató megígérte, hogy most erre nem kerül sor. A Credit Suisse szakértői szerint a két cég egyesülésével évi 450 millió dollárt takaríthatnak meg a marketing, a disztribúció és az adminisztráció területén.

Brüsszelben is kedvezően fogadták a tervezett egyesülést: a helyi tőzsdén nyitás után 3,6 százalékot erősödött az Inbev árfolyama. A két cég egyébként már partneri viszonyban van: tavaly óta az Inbev egyes sörmárkáit - elsősorban a Beck's-t - az AB hálózata forgalmazza az Egyesült Államokban.

Közben a fő ellenlábas, a SABMiller sem tétlenkedik. Még az Inbev-AB üzlet előtt megállapodott saját söreinek amerikai terjesztéséről a Miller márkáról ismert Molson Coors-szal. A tét nem kicsi, hiszen az amerikaiak évi százmilliárd dollárért vásárolnak sört, s e piacon jelenleg az AB vezet mintegy 50 százalákos részesedéssel.

Kapcsolat