Sörpiaci hírek

A magyar söripar 2008-ban

Sörszövetség | 2009-04-16 19:12:19

A gazdasági válság a magyar söripart is elérte 2008-ban: a sörgyárak teljes értékesítése 7%-kal csökkent a 2007-es évi értékesítéshez képest - mutatott rá a Magyar Sörgyártók Szövetsége a mai sajtótájékoztató keretében. A csökkenő értékesítés mellett is összesen 3,3 milliárd forinttal többet költöttek a sörgyárak az alapanyagok és az energia beszerzésére. A csökkenő kereslet révén az iparág 5 milliárd forinttal kevesebb adót fizetett a múlt évben. Az iparág nemcsak a fő márkák piacát tartotta meg, de tovább folytatja társadalmi felelősség vállalás programjait, hosszú távon is elkötelezett a magyar piac mellett.

A magyar sörgyárak teljes értékesítése 2008-ban 7 százalékkal, 7181 ezer hektoliterre csökkent az előző évi értékesítéshez képest. A képet némileg árnyalja, hogy a hazai eladások 10%-os csökkenése mellett az export 73%-al nőtt, ám az export kis volument reprezentál. A fogyasztás jobban csökken a vendéglátásban, mint az otthoni fogyasztásban. A belföldi forgalom visszaesése jobban érintette a dobozos csomagolású söröket, mint az üveges söröket; a PET palackos sörök forgalmazása megjelent már ugyan, de még nem jelentős.

A sörgyárak elsősorban a középkategóriás márkák megtartására koncentráltak (az összes értékesítés 55%-a), és a prémium szegmensbe tartozó sörök is relatíve jobban teljesítettek. A kereslet visszaesésének vesztesei a gazdaságos sörök (az értékesítések 17%-a, az előző évhez képest 4%-os csökkenés). Az alkoholmentes sörök is megérezték a fogyasztás csökkenését, a piaci feltételek között a marketing akciók sem hoztak áttörést.

Nem könnyítette meg a söripar helyzetét az sem, hogy 2008-ban tovább növekedtek a beszerzési árak. Az iparág a csökkenő termelés ellenére is 3,3 milliárd forinttal többet költött az alapanyagok, segédanyagok és energiahordozók beszerzésére. Romlott a söripar adófizetési képessége is: 2008-ban 57,4 milliárd Ft-tal járult hozzá az iparág az állami költségvetéshez. A 2007-hez képest kb. 5 milliárd Ft-tal kevesebb adófizetés legnagyobb elmaradása a kevesebb jövedéki adóbevételből származik. A Szövetség úgy vélekedik, hogy a jövedéki adó emelése az adóbevételek további csökkenését jelenti majd. A söripar 2008-ban megtartotta foglalkoztatási képességét, 2086 főnek közvetlenül adunk munkát és több tízezren közvetetten dolgoznak az ipar érdekében.

A Sörszövetség 2008-ben is folytatta az előző években megkezdett, a társadalmi felelősségvállalás és a sörkultúra népszerűsítése érdekében folytatott programjait. A tavalyi év során a JÓFEJ-kampány keretében több mint 40 ezer fiatalhoz jutott el a felelős alkoholfogyasztás üzenete; 2009-ben pedig kreatív, internetes - web 2.0-ás - platformon folytatódik majd tovább a kampány szélesítve ezzel a józan felelős járművezetők körét Magyarországon. A sörkultúra népszerűsítését szolgálta múlt évben a budai Várban már második alkalommal megrendezett Szent Arnold sörünnep is.

Idén egyelőre folytatódik a sörpiac zsugorodása. Előrejelzésünk szerint várhatóan minimum 5 %-kal csökkenhet 2009-ben a sörfogyasztás. Az előkészületben lévő jövedéki adó és ÁFA emelés a romló eladási feltételek mellett nagy kihívás elé állítja a söripari vállalatokat. Mindemellett kitartóan folytatjuk programjainkat: Megújul, interaktívvá válik a JÓFEJ program, ami a fiatalok felelősségét hivatott növelni, valamint egy válogatott szakértőkből álló szakmai kerekasztal életre hívásával fontos társadalmi kérdésben gyűjtünk össze szakértői véleményeket.

Kapcsolat