Sörpiaci hírek

Továbbra is csökken a magyar sörpiac

MSSZ | 2011-08-30 17:20:00

A Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai alapján 2010-ben is folytatódott a hazai sörértékesítés csökkenése. Az elmúlt évben 6%-os csökkenés történt, így 2007 óta az értékesítés mintegy 23%-kal mérséklődött. Emellett tovább nőtt az olcsóbb termékek részesedése, mely leginkább a válság következményeként, illetve a vendéglátó ipari fogyasztás mérséklődésének tudható be. 2010-ben a Sörszövetség folytatta az előző években útjára indított programjait, melyeket a társadalmi felelősségvállalás és a sörkultúra népszerűsítése érdekében folytat, illetve új programot is kezdett.

A Magyar Sörgyártók Szövetségének (továbbiakban Sörszövetség) adatai alapján tovább folytatódott a válság a sörágazatban a tavalyi évben. Az export az ágazat négy legnagyobb szereplőjének (Borsodi Sörgyár Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., Pécsi Sörfőzde Zrt.) adatai alapján ugyan érzékelhetően nőtt, ám még ez sem volt képes kompenzálni a belföldi értékesítés visszaesését.

A mennyiségi csökkenés mellett az ágazat további problémája, hogy a fogyasztás egyre inkább áttevődik a vendéglátó-szektorból a kiskereskedelem irányába, a magasabb minőségű sörök felől pedig az olcsóbb termékek felé. Ezen jellemzők, valamint a gyártók között meglévő a rendkívül éles árverseny miatt az ágazat az előzetes adatok szerint a tavalyi évben veszteséges volt. Az elhúzódó válság mellett a fogyasztás immár negyedik éve tartó visszaesésének oka többféle tényezőknek tudható be. Szerepet játszik a környező országokhoz képest kiemelkedő adózási szint (Európa legmagasabb általános forgalmi adószintjéhez a régióban kiemelkedően magas jövedéki adó társul), így az ágazat fejlődése az adószint mérséklődését igényelné. Ha ez nem is valósul meg, de okkal remélhető, hogy a termékdíj-befizetések mérsékelt emelkedése mellett más közteher-növekedés nem várható a közeljövőben.

A teljes anyag letölthető innen.

Kapcsolat