Sörlap hírek

Bajban a Pécsi Sörfőzde?

Sörlap.Hu | 2013-05-27 10:10:12

A Magyar Sörgyártók Szövetségének nemrég közzétett adatai szerint 2012-ben 1,26 százalékkal emelkedett a négy legnagyobb gyártó cég által értékesített sör mennyisége, s az elnök reményei szerint idén várhatóan további növekedés várható. A négy sörgyár között található a Pécsi Sörfőzde is, ám a cégvezetők szerint korántsem olyan rózsás a helyzet a jövőre nézve, mint amit a szövetség prognosztizál. A felröppent hírek szerint akár elbocsátásokra is sor kerülhet a társaságnál, ám a vezetőség bízik benne, hogy az önkormányzat nagyobb támogatásával elkerülhető lesz a leépítés, amihez az idén bevezetni szándékozott új termékcsalád sikerére is szükség lehet.

A Magyar Sörgyártók Szövetségének kimutatását kommentálva Thomas Traser, a Sörfőzde cégvezetője a Pécsi Újság.hu-nak azt mondta, hogy "az elért minimális növekedés nem nevezhető éppenséggel megfelelőnek".

- A 2011-2012-s minimális növekedést korábban drasztikus, többször akkora visszaesés előzte meg. 2013 tekintetében jobb esetben stagnálást, de nagyobb valószínűséggel mennyiségi visszaesést várunk.

A szakember szerint leginkább az árakkal van a probléma, s nem a mennyiséggel.

- Csökken a fizetőképes kereslet, ráadásul a fogyasztók kosaraiban drasztikusan növekvő tendenciával szerepelnek az olcsó sörök. Ezek árszintje évek óta nem követi a költségek alakulását. Emellett az adminisztratív terhek, különösen a jövedéki adó és a környezetvédelmi termékdíj növekedése okoz gondot. Jelenleg egy palackos sör esetében a közvetlen adóterhek az előállítási-értékesítési önköltségek több mint kétharmadát teszik ki - áfa nélkül. A tavalyi év végére az olcsó termékek fedezetszintje olyan alacsony lett, hogy több gyártó cég - így a Pécsi Sörfőzde is - befejezte bizonyos termékek előállítását.

Thomas Traser szerint mindemellett valószínűsíthetően emelkedni fognak a sörárak.

- Az aktuális hírek alapján a gyártó cégek terhelésének csökkenése aligha várható. A drasztikusan megemelt úthasználati díjak idén július 1-től, a környezetvédelmi termékdíjak várható további emelése egyrészt elkerülhetetlen áremelkedéseket, másrészt a gyártó cégek részéről további fedezetcsökkenéseket fog eredményezni.

A pécsi vezetőség azonban mindezek ellenére bízik abban, hogy leépítésre nem lesz szükség a jelenleg kétszáz főt foglalkoztató üzemben.

- De ehhez a saját maximális erőfeszítéseink mellett most már Pécs önkormányzatának határozott támogatására is számítunk - fogalmazott a cégvezető.

A sörfőzde nem tétlenkedik, a gyümölcsös Radler és a Szalon sör átpozicionálása keretében tavaly indított kampányt sikeresnek értékelik.

- Mindkét reklámkampány pozitív fogadtatásra talált mind a fogyasztók, mind a kereskedelmi partnerek részéről. A Szalon márka esetén főleg a hazai régiókból érkeztek kedvező visszajelzések. A reklámtevékenység mellett idén is javítjuk a Szalon sör minőségét is, még a korábbinál is magasabb maláta-tartalommal, még jobb ízzel szállunk versenybe a fogyasztók kegyeiért. A Pécsi Radler termékcsalád az ízesített sörök növekvő piacának fontos szereplője, mi azonban a főbb konkurens termékekkel szemben bátran fordulunk a női fogyasztók felé, mert e termékkategória fogyasztói nagymértékben a hölgyek közül kerülnek ki. Emellett a márka ízválasztékában is inkább a hagyományosan magyar ízek felé fordultunk (meggy, bodza, szeder, málna), ezzel is megkülönböztetve termékeinket a versenytársak kínálatától - fogalmazott Somoskövi Gergely marketing menedzser.

A gyár idén újabb termékcsaládot vezet be.

- Már idén nyáron tervezzük a régióban és az ország más részeiben is igen kedvelt Pécsi Sörünk bolti megjelenését. Egy "Pécsi Sör" márkacsaládot kívánunk létrehozni több szereplővel - közölte Várady Zsolt társ-cégvezető, aki szerint kiváló az együttműködés a Pécsi Tudományegyetemmel és a városházával is, csakúgy, mint a Zsolnay-negyeddel.

Kapcsolat