Sörpiaci hírek

Meghódítanák Ázsiát az európai sörgyártók

Sörlap.Hu | 2015-07-07 15:55:27

Az európai sörfogyasztás csökkenése miatt ismeretlen vizekre evez két nemzetközi sörgyártó vállalat. A Bloomberg hírügynökség jelentése szerint a holland Heineken és a dán Carlsberg Mianmar piacát vette célba.

A Carlsberg májusban építette meg mianmari sörfőzdéjét, a Heineken ebben a hónapban nyitja meg új gyárát, amelyben a cég vezetőinek reménye szerint évente 100 millió liter sört termelnek. "A Heineken azért vállal ilyen kockázatokat a feltörekvő piacokon, mert így tudjuk biztosítani a vállalat bevételeinek növekedését a jövőben" - nyilatkozta Leo Evers, a holland cég vietnami részlegének vezetője. Az amszterdami székhelyű vállalat 1991-ben Vietnamot is sikeresen meghódította, hiszen Mexikó és Nigéria után ma már Vietnam a vállalat harmadik legnagyobb piaca.

A Heineken és a Carlsberg most a 676 ezer négyzetkilométer területű, 53 millió lakosú Mianmarra veti ki hálóját. Az egykori brit gyarmatot 1962-től katonai junta irányította, ám 2011-ben a diktatúra hivatalosan véget ért, parlamenti választásokat tartottak, a politikai bebörtönzötteket szabadon engedték, és polgári kormány alakult, igaz, mindez az egykori katonai vezetők felügyeletével, akik továbbra is Mianmar tényleges vezetői. A demokratikus reformokkal megszűnt a délkelet-ázsiai ország nemzetközi elszigetelődése, a kereskedelmi szankciókat feloldották, Mianmar piaca újra megnyílt a nyugati befektetők előtt. A Bloomberg szerint Mianmarban a középosztály is kezd megerősödni, 2020-ra valószínűleg megkétszereződik a középosztálybeli sörfogyasztók száma. Az Euromonitor szerint az ázsiai államban 14 százalékkal növekedett a söreladás 2009 és 2013 között.

Mianmarban egy monopólium uralkodik a sörpiacon: a sörivók több mint 80 százaléka a jelenlegi és egykori katonai vezetők által irányított Myanmar Brewery vállalat termékeit fogyasztja. A Heineken és a Carlsberg helyi sörfőzdékkel együttműködve lép az ottani piacra. "A piacon az első hely megszerzéséért elsősorban ízletes sörrel kell előállnunk, továbbá olyan márkákkal, amelyek jelentenek valamit a vevők számára" - hangoztatta Anthony Clark, a koppenhágai székhelyű Carlsberg mianmari részlegének vezetője. Említette többek között a Yoma nevű sört, amely a "tökéletesen kiegyensúlyozott sör találkozása a kiváló bagoi rizzsel".

Míg a nyugati világban a gazdasági válság miatt csökkentek az eladások, a fejlődő ázsiai országokban folyamatosan nő a sörfogyasztás. Raphaele Auberty, a BMI Research nevű vállalat kutatója a Bloombergnek azt mondta, a söreladás azért jó fokmérője a gazdasági növekedésnek, mert a nehéz pénzügyi helyzetben lévő háztartások nem az alapvető élelmiszerekről, hanem inkább az alkoholtartalmú italokról mondanak le.

Kapcsolat