Érdekességek a Dreher Sörgyár világából


Beharangozott cikksorozatunk a hazai sörgyárakról nemrég indult a Dreher Sörgyár bemutatásával. Mostani interjúnkban Agócs Mónikát, a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok vezetőjét kérdeztük.

Milyen szerepet tölt be a SABMiller Európában?
A SABMiller a világ második legnagyobb sörgyártó vállalkozása, így az Európai sörpiacon is igen előkelő helyet foglal. Olyan nagy múltú sörgyárak tartoznak vállalatcsoportunkhoz, mint a cseh Plzensky Prazdroj, a szlovák Pivovary Topvar, a lengyel Kompania Piwowarska, a román Ursus, vagy az olasz Peroni, és természetesen a magyar Dreher Sörgyárak Zrt. Európa nyolc országában található gyáraink éves kapacitása 39,1m hl. E mellett piacvezető szerepet töltünk be a helyi sörpiacon Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában.

Hogyan néz ki az együttműködés a térségben a sörgyárak között? Van-e valamilyen munkamegosztás?
Mivel az anyavállalatunk közös, így természetesen van együttműködés a térség sörgyárai között. Alapelv, hogy egy adott földrajzi területen belül a lehető legoptimálisabban osszuk meg erőforrásainkat. Így előfordul, hogy egy gyár által kiszolgált piac határa nem feltétlenül egyezik meg az országhatárral. Erre jó példa a Kozel. A cseh sört – természetesen a pontos receptura alapján és a megfelelő engedélyek birtokában – immár két éve a Dreher Sörgyárak Zrt. is gyártja. Az ilyen jellegű együttműködés a szabványokhoz hasonló jelleggel működik, folyamatos ellenőrzések mellett. A testvérvállalatok közötti, erőforrás optimalizálást célzó együttműködés egyébként teljesen elfogadott és általános jelenség a mai modern piacon. Vannak olyan márkák azonban, melyek kizárólag az eredeti gyártónál készülnek, így például Dreher Classic és Bak söröket nem gyártanak más országban. Épp ezért a mi portfóliónkban is vannak olyan nemzetközi márkák, melyeknek kizárólag a forgalmazását végezzük, a gyártás külföldön történik. Ilyen a Pilsner Urquell és a Miller Genuine Draft. A Dreher Sörgyárak Zrt. egyik fontos alapelve azonban, hogy az itt készült sörök csomagolásán mindig feltünteti magát, mint gyártót, ami nem általános sem Magyarországon, sem pedig Európában, pedig ez igen fontos lenne például az élelmiszerbiztonság szempontjából.

Ha jól tudom, találkozhatunk Magyarországon kívül is Dreher sörrel?
A Dreher Alkoholmentes nemcsak hazánkban, hanem Romániában is elérhető a fogyasztók számára.

Melyek a Dreher Sörgyárak Zrt. húzó márkái? Melyikből fogy a legtöbb?
Ha a hazai sörfogyasztás mennyiségét nézzük, akkor az öt hazai vezető sörmárka közül három – a Dreher, az Arany Ászok és a Kőbányai Sör – a Dreher Sörgyárak Zrt terméke. Hazánkban a második legnagyobb mennyiségben eladott sör az Arany Ászok, a Dreher pedig piacvezető a prémium kategóriában.

A Dreher alatt a Bak és a Classic értendő?
Igen, itt mindvégig márkákról beszélünk, tehát a Dreher márkanév a Dreher Classic, a Dreher Bak és a Dreher Alkoholmentes változat összességét jelenti. Az Arany Ászoknak is van alkoholmentes változata, így tehát a márkanév olykor több terméket is takar.

Mi az, amitől prémium kategóriás egy sör?
A prémium kategória egy minőséget, értéket jelent, azt mutatja, hogy a sör valódi értéket nyújt a fogyasztónak. Ha technikai oldalról nézzük, azt kell mondanunk, hogy a legtöbb sör ugyanazokból az alapanyagokból készül – vízből, komlóból, malátából, kukoricagrízből és élesztőből. De az alapanyagok sokban különbözhetnek egymástól, hiszen a különböző termőföldben termett árpa vagy komló egyedi ízvilágot biztosít, és szintén nem közömbös a felhasznált víz sem, melynek összetevői, keménysége ugyancsak egyedi karaktert ad a sörnek. Az azonban bizonyos, hogy magas minőségű sör, csak kiváló alapanyagokból készülhet.
Ezzel együtt, amikor egy kellemesen hideg sört kortyolgatunk, soha nem arra gondolunk, hogy most éppen mennyi vizet, mennyi komlót vagy malátát iszunk, hanem a sör zamata, testessége, vagyis az összhatás a döntő.
A Dreher Sörgyárak Zrt. alapelve, hogy a fogyasztó az elvárt maximális értéket kapja, amikor a márkáinkat választja. Ezért termékeik folyamatos magas minőségének és ízállandóságának biztosítása a gyártási technológiában kiemelt szerepet kap.
Magyar márkáink, a Dreher Classic, Dreher Bak, és az Arany Ászok márkák rendszeresen fényes éremmel térnek haza a Monde Selection nemzetközi minőségértékelő versenyről. Az állandó kiváló minőségért már mindhárom termék kiérdemelte a Nemzetközi Kiváló Minőség Trófea különdíjat, melyet kizárólag a három egymást követő évben első helyezést elérő termékek kaphatnak. A Dreher Classic idén második alkalommal vehette át e komoly elismerést. 2006 óta a Kőbányai Sör is tovább erősíti a magyar sörök nemzetközi jó hírnevét, melynek magas minőségét szintén fényes érmekkel jutalmazta a Monde Selection szakértői csapata. A Dreher Sörgyárak Zrt. 1980 óta rendszeresen részt vesz termékeivel a Monde Selection megmérettetésen. Ez idő alatt – az idei eredményekkel együtt – összesen 48 éremből álló gyűjteményre tett szert, melyek között 31 arany, 13 ezüst és 4 bronz medalion található.
A Dreher Bak és az Arany Ászok söröket a világ legjobbjai között tartják számon a Sörszakma “Oszkár” Gáláján a Nemzetközi Söripari Nagydíjon (Brewing Industry International Award) elért előkelő helyezésük alapján. A fogyasztó számára azonban nem csupán a sör ízvilága, minősége fontos, hanem a márka karaktere, és az általa képviselt értékrend. Ez az emocionális oldal. Az egyes márkáknak saját értékrendjük, üzenetük, egyéniségük van. Amikor mint vásárló döntök arról, hogy leülök és iszom például egy pohár Pilsner Urquellt, akkor az adott sör által képviselt szuper prémium értékrendet választom. Egy adott érték mellett döntök akkor is, ha leülök és megiszom egy Kőbányait, mely a gazdaságos árú sörök kategóriájában magas minőséget képvisel, és piacvezető e kategóriában. A két márka egészen mást jelképez. A kategóriai besorolás tehát nem más, mint az adott sör által képviselt értékek összessége.

Tervezik-e a közeljövőben új márkák meghonosítását a magyar piacon?
Egy-egy új termék bevezetése az adott sörgyár kínálatába komoly stratégia döntés eredménye, épp ezért rendszerint titok övezi. De természetesen, minden sörgyár figyel arra, hogy kisebb-nagyobb újdonságokkal folyamatosan fenn tudja tartani a fogyasztók figyelmét. Ez nem csak új termékeket jelenthet, ide tartozik az egyes márkák folyamatos megújulása, a csomagolással kapcsolatos innovációk, illetve a termékhez kapcsolódó különböző marketing akciók. Erre jó példa a nemrég bevezetett domború palack és lecsavarható kupak a 0,33l-es Dreher Classic és Alkoholmentes esetében vagy akár a tavalyi címke és logó váltásaink. A márkákat rendszeresen erősíteni, frissíteni kell, tehát folyamatos törődést igényelnek.
2007-ben erősíteni kívánjuk fogyasztóink márkakapcsolatát, növelni kívánjuk márkáink piaci jelenlétét, valamint további innovatív megoldásokat kívánunk alkalmazni.

Milyen kategóriák vannak még a prémium és szuper prémium mellett?
Az ún. közép kategóriás termékek egy általánosabb magyar ízlésvilágot jelképeznek és szolgálnak. Ide tartoznak például az Arany Ászok és a Kozel márkák, melyek nagy mennyiségben előállított termékek. Nem véletlen, hogy az Arany Ászok márka nagyon sikeres Magyarországon, hiszen ízvilága, és a márka karaktere alapján az átlagos magyar fogyasztó mindennapi sörfogyasztásához remekül illik.

Mi a Dreher cégfilozófiája, mik az alapelvei?
A Dreher Sörgyárak Zrt. üzletvitelét és valamennyi tevékenységét a minőség iránti elkötelezettség, a tiszta piaci versenyszellem, a környezettel való harmonikus egység és a társadalmi felelősségvállalás alapelvei jellemzik.
Tudjuk, hogy az alkoholos italok gyártása nagy felelősséggel jár, s ezt komolyan is vesszük. A SABMiller alapelveihez hűen nagy hangsúlyt fektetünk az önszabályozásra, és ezt az irányvonalat igyekszünk erősíteni az iparágon belül is. Felelős söripari magatartásunkhoz nyújt támaszt Alkohol Manifesztumunk, amit minden munkatársunk ismer és betart munkája során, illetve a 14 pontból álló kereskedelmi kommunikációs kódexünk. Nálunk minden kereskedelmi és kommunikációs anyag – a söralátéttől kezdve az internetes oldalon át egészen a plakátokig – szigorú elbíráláson megy keresztül, melynek során egy belső bizottság megvizsgálja, valóban felvállalható, a felelős vállalati magatartásnak megfelelő kommunikációról van-e szó. A termék kommunikáció során igyekszünk nem magáról a fogyasztásról, hanem az ahhoz kapcsolódó plusz élményről beszélni. Ennek szellemében született meg például az Arany Ászok üzenete is – “Bearanyozza az örömöd” – mely a mindennapi örömökről, az önfeledt baráti együttlétekről szól.

Van ma Magyarországon sörkultúra?
Sörkultúra – véleményem szerint – mindig is volt és lesz. A magyar étkezési kultúra szerves részét képezi a sör, és nemcsak mint finom ételek kísérő itala, de alapanyagként is sokoldalúan hasznosítható. Mindenkinek van kedvenc söre, sörözője, és emlékezetes sörös – valószínűleg márkához is kapcsolódó – története. Ez mind a sörkultúra része. A hazai sörkultúra az elmúlt évben jelentőset lépett előre és egyértelműen érezhető az elmozdulás a kulturált sörözés és minőségi sörfogyasztás irányába. Ez tükröződik a vásárlási és fogyasztási szokások átalakulásában is. A vásárlási szokások az elmúlt öt évben nagyon megváltoztak, ami jelentős hatással van a fogyasztásra is. Az éttermekben, pubokban történő fogyasztás például jelentősen elkülönül a boltokban történő sörvásárlástól. Néhány éve még az volt a tendencia, hogy ha otthon Arany Ászokat ittunk, akkor azt rendeltünk az étteremben is. A mai fogyasztók azonban általában mást isznak otthon és mást a baráti társaságokkal való közös sörözés során, tehát az alkalmakhoz, hangulathoz választanak márkát is.

Mi egy sörgyár felelőssége a magyar sörkultúrában?
Elsősorban a példamutatás. A sörkultúra, a minőségi sörfogyasztás kialakítását a Dreher Zrt. kiemelt feladatának tekinti. Anyavállalatunk, a SABMiller jelmondata – We live beer – Mi éljük a sört. Mi nemcsak tudjuk, miből készítjük a sört és milyen technológiával, hanem tiszteljük is azt, amit készítünk.

Milyen a magyar sörpiac? Hogyan értékeli a 2006-os esztendőt?
2006 sikeres év volt számunkra. Célkitűzéseinket teljesítettük, márkáink szép eredményeket értek el, és elégedett fogyasztókkal büszkélkedhettünk. A magyar sörpiacot igen erős verseny jellemzi. A három fő szereplő eredményei között csupán pár százalékos különbség van. Ettől dinamikus a sörpiac.

Miben segíti a Dreher sörgyár a magyarországi sörbarátokat, sörös társaságokat?
A Dreher Sörgyárak Zrt. egy egyedülálló programlehetőséget kínál a sörbarátoknak: a sörgyártás folyamatát bemutató, múzeumi látogatással egybekötött Dreher sörutazás program keretében Európa egyik legszebb főzőházát is megtekinthetik látogatóink, s felfedjük előttük e nemes nedű számtalan titkát és íz-világát. Minden 18 év feletti sörkedvelő jelentkezését várjuk a www.dreherzrt.hu cím alatt található vállalati weboldalon, a Dreher Sörkultúra menüpont alatt. Mivel a látványnál is többet mond az íz-élmény, vendégeinket természetesen sörkóstolóra is meginvitáljuk.
E mellett kiemelném még a címke és koronazár gyűjtőkkel való folyamatos kapcsolatunkat, mindig szívesen bővítjük kollekcióikat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.