A sörtartalmú üdítők mentik meg a szlovákiai sörgyártást?


Látják a fényt az alagút végén a szlovákiai sörgyárak: a fogyasztók két év takarékoskodás után tavaly több pénzt költöttek folyékony kenyérre. Nagy a kereslet a gyümölcsös ízesítésű sörök iránt is.

A szlovákiai sörfogyasztással foglalkozó cikkében a Pravda napilap rámutat: változnak a fogyasztói szokások ezen a téren is. Az idősebb generáció a klasszikus söröket részesíti előnyben, ám a fiatalok és a nők gyakrabban isznak édesebb, kevésbé alkoholos, gyümölcsös söröket is.

A sörgyárak az elmúlt években nehézségekkel küzdöttek: a gyártás az utóbbi 10 év jelentősen csökkent. A gyárak ezért új eszközökhöz folyamodtak: PET-palackokban árulták az italt, valamint bővítették a dobozos sörök mennyiségét is. Szlovákia vezető sörgyára, a Heineken már sörének 40 százalékát flakonokban, valamint dobozokban árulja.

Úgy tűnik azonban, hogy a legkedveltebb újítás az úgynevezett radlerek bevezetése volt. A sörtartalmú üdítőitalokat Jaroslav Vysloužil, a Steiger Vyhne sörgyár igazgatója szerint a fogyasztók azért szeretik, mert változtatásra, újításra vágynak. Ennek ellenére így gondolja, hogy a radlerek csupán szezontermékek, a klasszikus sör pozícióját nem fogják veszélyeztetni.

A Heineken Slovakia, mely két év visszaesés után tavaly 4 százalékos növekedést könyvelhetett el, úgy véli: épp a radlerek segítették a sikerhez. 2012 első három hónapjában is a sör-üdítők húzzák az eladásokat, és Jana Hypšová, a vállalat menedzsere szerint a klasszikus sör idén is “nyomás alatt marad”. Véleménye szerint a hagyományos sörök eladása csökkenni fog ebben az évben.

Ľubomír Vančo, a Besztercebányai Sörgyár ügyvivője szerint a cégeknek elsősorban a sör minőségével kell meggyőzniük a fogyasztókat. “A szlovákiai fogyasztó az elmúlt 20 évben sokat változott. Az ivási szokásaikat módosította az új életstílus. Az emberek autóznak a munka után, s ez a sör árának emelkedésével hozzájárult a fogyasztás csökkenéséhez” – vélte.

Stanislav Buchta szociológus szerint a sör még mindig elsősorban az alacsonyabb keresetű réteg itala, és minden áremelésre, akár a legkisebbre is, érzékenyen reagálnak a fogyasztók. A gyártók a kereslet változását már évek óta megpróbálják kompenzálni: bővítik például az olcsóbb, gyengébb tízes sörök gyártását, a tizenkettes sörök rovására. A kisebb sörgyárak inkább a speciális sörökre koncentrálnak.

Minden gyártónak meg kell azonban küzdenie a cseh konkurenciával. “Tavaly 350 ezer hektoliter sört exportáltunk Szlovákiába, ez a második legfontosabb exportpiacunk” – mondta a Pravdának Jan Veselý, a Cseh Sörgyártók Szövetségének tagja.

2009-ben egy lakos évente átlagosan 81,4 liter sört ivott meg Szlovákiában. 2010-ben ez a szám 72 liter/főre csökkent. A tavalyi fogyasztás még nem ismert, ám valószínűleg lényegesen magasabb lesz az egy évvel korábbi adatnál. A pontos adatokat a Statisztikai Hivatal 2012 júniusában hozza majd nyilvánosságra.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.